חוק הספאם - מי נפגע, מי נהנה ואיך לנצל זאת לטובת הלקוח?
או: מה הקשר בין בשר קצוץ לדואר זבל?
הנה משהו שבטח לא ידעתם על ספאם: מקור המילה spam הינו מקופסאות שימורים של חברת Hormel Foods, קופסאות שימורים אלו מכילות בשר קצוץ משומר שנקראותSpiced Ham. spamהפך כינוי למזון לא טעים ולא מגרה, כך דבק הכינוי בדואר זבל כדבר שאינו מגרה ואינו מועיל.
במהלך השנים, ככל שהאינטרנט הפך להיות פופולרי יותר ויותר, גם גדלו כמויות הספאם שנשלחו, כאשר פעמים רבות הודעות ספאם כללו אף ווירוסים ותוכנות נוזקה. עד שהתופעה הפכה לבלתי נסבלת וחייבה את המחוקק להתערב בנידון ולקבוע מספר תקנות וחוקים על מנת להגן על הנמענים מפני הטרדות ונזקים.
מהו חוק הספאם?
החוק יצא בשנת 2008 ולפיו אסור לשלוח פרסומות בדואר אלקטרוני, בפקס או בשיחת טלפון ללא אישור מפורש מהנמען. מותר לשלוח פרסומות רק כאשר הנמען מסר את פרטיו במהלך תהליך הרכישה או בזמן משא ומתן, ורק אם המפרסם הודיע מראש כי הפרטים שמסר ישמשו לצורך משלוח פרסומות, או להפך, אם המפרסם נתן לנמען הזדמנות להודיע כי הוא מסרב לקבל דברי פרסומת.
הפסקת קבלת הודעות
גם אם לקוח הצטרף לרשימת תפוצה, תמיד תהיה לו האפשרות לבחור ולהפסיק לקבל את המידע. אם הפרסומת נשלחה במייל, ניתן לשלוח מייל חוזר ולבקש להפסיק לקבל מיילים, או ללחוץ על הקישור "הסר אותי מרשימת תפוצה" הנמצא בתחתית המייל, זו אחת הסיבות להשתמש במערכת דיוורמסודרת כך הסרת מנוי מרשימת דיוור נעשת בצורה אוטומטית ללא צורך בהתערבות, ובצורה מסודרת המונעת אפשרות של תביעות על שליחת הודעות בלתי רצויות.
ואם הפרסומת נשלחה בSMS , הנמען יוכל להסיר עצמו על ידי שליחת SMS חוזר.
העיקרון הוא פשוט: תמיד הודעת הסירוב תהיה באותה פלטפורמה שבה התקבלה הפרסומת.
חובת הודעה על פרסומת
המפרסם חייב להודיע לנמען שהתוכן הנשלח אליו הינו פרסומת, וזאת ע"י כתיבת המילה פרסומת בתחילת ההודעה או בכותרת המייל, כמו כן המפרסם חייב לציין במפורש את שמו ואת דרכי יצירת הקשר עימו, אלא אם כן מדובר על הודעת SMS בה הוא צריך לציין רק את שמו ודרך יצירת הקשר עימו כדי שיהיה ניתן ליצור קשר ולבקש להפסיק לקבל פרסומות.
איך חוק הספאם תורם לנו?
לפני חוק הספאם, תיבות המייל היו מוצפות בדואר זבל, עד כדי כך שנוצר מצב שבו אנשים היו נמנעים מלהכנס לתיבת המייל מכיוון שהיא הייתה מלאה בפרסומות למוצרים שונים ומשונים שרובם לא רלוונטים ולא מעניינים את הגולש.
בעקבות חוק הספאם, כל אחד שמקבל מייל וכבר לא מעוניין לקבל מיילים מאותו שולח, יכול בלחיצת כפתור אחת להסיר עצמו מרשימת התפוצה ולהיות רגוע שב-99% מהמקרים הוא אכן לא יקבל מיילים מאותו שולח.
דבר זה מועיל גם לשולח ההודעות, מכיוון והרשימות דיוור שלו הופכות לאיכותיות יותר ומכילות רק לקוחות המעוניינים באמת לקבל מיילים ואשר יש סיכוי שאכן יהפכו ללקוחות.
חוק הספאם גרם לירידה משמעותית בשליחת דואר זבל ולכן תיבת המייל מסודרת יותר, מאורגנת יותר ורלוונטית הרבה יותר מכיוון והיא מכילה רק מידע שבאמת מעניין את הנמען.
כמו כן מכיוון והחוק מחייב לציין בכותרת המייל כי המייל הינו פרסומת, מקבל המייל יכול להחליט האם לפתוח את המייל או לא.
לסיכום:
חוק הספאם נועד במקור כדי למנוע הצפה של מיילים בלתי רצויים וליצור סדר בכאוס ששלט בעולם הדיוור האלקטרוני. החוק עוזר גם לשולחים לשמור על רשימת מדוורים איכותית של לקוחות שאכן מתעניינים בשירות או במוצר המוצע. החוק גם עוזר למקבלי המיילים לקבל דיוורים בנושאים רלוונטים, כך ששני הצדדים יוצאים מורווחים מתיקון החוק.